Plošný zákaz mobilů na základních školách… a ještě tu o Růžence

Ilustrační obrázek na kterém je školní třída a v ní tornádo ze kterého vyletují loga sociálních sítí.

Toto léto se českou školskou scénou prohnalo několik mediálních tornád.

Prvním z nich bylo vyjádření ministra Beka ohledně povinné výuky cizích jazyků. To smetlo debaty a snahy odborníků vyřešit tuto problematiku co nejrozumněji, o což se snažili již několik let.

Připomínky arcibiskupa Graubnera k RVP jsou další aférou. Každý má právo se vyjádřit k revizi toho, co se bude na základních školách učit. K tomu je taky otevřená debata, ale podle mého názoru by tyto připomínky nasměrovaly naše školství k něčemu, co bych nerad viděl. Proto jsem rád za otevřený dopis, který k tomu napsal Václav Maněna.

Poslední aféra ohledně vědomostních olympiád je také neskutečná. Krásně ji shrnul Petr Svoboda na Twitteru, pardon, Xku.

Kdybych byl příznivcem konspiračních teorií, řekl bych si, že to všechno má zakrýt fakt, že vláda myslí ve svém rozpočtu na příští rok na školství opět o něco méně.


Na tyto kauzy jsem občas reagoval na sociálních sítích, ale jedna mě zasáhla víc – zákaz mobilních telefonů ve Vsetíně. Nejdřív jsem nad tím chtěl mávnout rukou a přejít to, ale čím víc o tom čtu a dozvídám se, tím víc mi to připadá strašlivé. Na rozdíl od Graubnerových připomínek, které snad zůstanou jenom vyjádřením, se toto reálně děje a rétorika zúčastněných to všechno posouvá do daleko hrůznější roviny.

Pro ty, kteří mají štěstí a nesledují tu kauzu, nabízím malé shrnutí:

Radní ve Vsetíně se rozhodli, že děti na základních školách nebudou moct používat ve škole mobilní telefony a dali za úkol ředitelům, aby to zapracovali do školních řádů.

Argumenty mají hezké a cíl vznešený, viz článek města Vsetín, chtějí zabránit tomu, aby mobily ve škole škodily žákům. Mají na podporu studie, kde se píše o této škodlivosti – jak snižují pozornost žáků, mohou za zvýšení psychických problémů a také za kyberšikanu. Navíc dokládají příklady států, kde to zakázali a teď si to pochvalují.

To se všechno zdá hezké, ale je zde několik velkých ALE.

1. Legislativně politické ALE

Toto je rozhodnutí, které nespadá do gesce městských radních! Ale je mi jasné, že silou to mohou prosadit, protože jsou zřizovateli ZŠ. MŠMT s tím také moc nepomůže, viz jejich prohlášení k tomuto případu:

Řekli, sice že:

Jakékoli usnesení rady města v tomto smyslu je nezákonné, ředitel školy je nemusí uposlechnout a za neuposlechnutí nemůže být postižen.

To je fajn, tedy kdyby nebyly ZŠ závislé na penězích z města a dobrý ředitel je většinou ten, který má s městem dobré vztahy.

Pak také řekli úžasnou věc:

(volně parafrázováno): Školní řád může omezit nebo zakázat používání mobilních telefonů, ale…

MŠMT zdůrazňuje, že toto ustanovení školského zákona žádným způsobem neumožňuje odebírat žákům mobilní telefony po dobu pobytu ve škole.

Kdyby tam bylo jen toto, tak bych zatleskal. Ale je tam i toto:

Pokud ovšem škola prostřednictvím školního řádu nebude žákům mobilní telefony odebírat, ale pouze vyhradí místo (skříňku), kam žáci sami mobilní telefon odloží, jedná se podle názoru MŠMT o postup, který je v souladu s právními předpisy za těchto předpokladů:

a)                  nikdo jiný než žák a jeho zákonný zástupce nemá k mobilnímu telefonu (do skříňky) mimo výjimečných okolností přístup, a

b)                  žák si může mobilní telefon ze skříňky vyzvednout kdykoli, kdy smí podle školního řádu během dne školu opustit (aby tento telefon mohl použít mimo školu, např. během polední přestávky).

Toto rozhodnutí radních v sobě taky skrývá velké nebezpečí a velký potenciál zneužití, kterého se upřímně bojím.

V současné době v dobré víře zakáže městská rada (= lidé bez nutného odborného vzdělání v oboru vzdělávání) mobily, co to bude příště? Že některé knihy by do školy neměly patřit? Že školy nesmí používat AI? Internet? Kalkulačky? Rozhodnou se, že je zbytečné děti zatěžovat některými názory, které to budou? Gender? Oteplování planety? Evoluce? Že je Země kulatá? Rozhodnou o zavedení školních uniforem? Kluci budou muset mít krátké a holky dlouhé vlasy?

Nemyslím, že jakýkoliv z těchto zákazů by měl platit a už vůbec si nemyslím, že by to mělo být politické rozhodnutí.

Ano, záměrně to přeháním a snad k tomu nedojde, ale já z toho ten strach mám. Ostatně výrok pana Čunka na Xku mě moc optimismem neplní a bojím se, co všechno ještě nepočká…

Ministerstvo školství nám na Vsetín poslalo vzkaz, že je podle něj zákaz mobilů ve školách nezákonný. 👉🏻Když už se @msmtcr probudilo k aktivitě, čekal bych, že se po vzoru jiných států zamyslí nad návrhem zákona, který by používání mobilů ve školách zakázal plošně, abychom podobná opatření nemuseli dělat za něj.

Místo toho zvolilo tu snazší cestu, nedělat nic🤷‍♂️Pro nás z toho plyne, že ZÁKAZ MOBILŮ ZŮSTÁVÁ a od září se uplatní na všech vsetínských základkách. Diskusi o právních názorech můžeme vést ještě měsíce, vzdělání dětí a jejich psychické zdraví však nepočkají.
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-cunkuv-zakaz-mobilu-na-skolach-je-nezakonny-tvrdi-ministerstvo-40483117

Jiří Čunek, síť X, Poslední úprava

2. Pokrytecké ALE

Věřím tomu, že mobily mohou žákům škodit. Určitě jim mohou rozptylovat pozornost a mohou dělat to všechno ostatní, o čem tam mluví. Rozhodně umožňují kyberšikanu. S tímto naprosto souhlasím!

„Mobil může za kyberšikanu“ je ale podle mě podobně odvážné prohlášení jako, že „manželství může za rozvod“. Ano, bez toho prvního by to druhé nebylo možné, ale sami tušíte, že to bude trochu složitější.

Plošné zákazy mobilů (bez alternativy využívání podobného zařízení pro výukové účely) mi strašně moc připomínají pohádku o Šípkové Růžence – ochráníme je tím, že jim sebereme to, co by jim mohlo ublížit. Už jako dítě jsem si říkal, jestli by nebylo lepší jí vysvětlit, že se nesmí píchnout, a kdyžtak bude dělat něco nebezpečného, tak jí dát rukavice, ale to sem až tak nepatří.

Ilustrativní obrázek na kterém je Šípková Růženka, která sahá v ochranných rukavicích na mobil.

Nebo naopak patří. Nejsem pro to, aby se plošným zákazem vytvořilo prostředí, kde budou děti bez mobilů a pak mimo to prostředí se píchnou, pardon, propadnou zlým mobilům. Bez toho, aby jim někdo vysvětlil, jak se nepíchnout a proč by měli chtít se nepíchnout. Přijde mi to tak pokrytecké, jako když řeknu svým žákům, že jestli se chtějí vzájemně zabít, ať to udělají mimo pozemky školy a mimo dobu, kdy za ně mám zodpovědnost. Je to řešení, které si taky pochvaluji.

Myslím si, že by někdo měl dětem vysvětlit, jak tato zařízení používat správně. Jak minimalizovat jejich rizika. Vypnout si notifikace, nastavit si noční režim, etiku využívání těchto zařízení… Vždyť mobil je něco, co dítě dřív či později dostane do ruky a pak jej pravděpodobně bude celý život využívat. No a někdo by je měl naučit jak. Škola mi přijde jako ideální místo, kde by se to mělo dít. Děti tam chodit musí a to, co škola dělá se označuje jako výchovně vzdělávací proces. A tady je potřeba vzdělávat i vychovávat.

Zajímalo by mě, jak moc pomohla „pamlsková vyhláška“, která říkala (zkráceně), že žáci nesmí mít možnost ve škole koupit nezdravé potraviny. Pomohlo to nebo ublížilo? Některým to určitě pomohlo, jiným ublížilo, ale nezdá se mi, že by se tím problém nezdravého stravování žáků ZŠ vyřešil.

3. Odborné ALE

Toto souvisí s předchozím. Existují studie, které nám říkají, že mobily (a některé další technologie) nám škodí. Existují studie, které říkají, že nedostatečné zvládnutí technologií a nedostatečné digitální kompetence nám v životě škodí. Existují studie, které říkají, že nám škodí auta. Vynález písma zase může za to, že se nám zhoršila paměť. Existují studie na cokoliv. Taky se tato data dají různě interpretovat.

Trochu mi to připomíná křik, kdy na twitteru napsal pan doktor Pulkert toto:

„Z pohledu fyziologie je optimální věk ženy na porod dítěte 19-23 let.“

Klidně si přečtěte tu diskuzi, stojí za to.

Stejně jako v tamté debatě, i v této debatě je těch pohledů více a na odbornících by mělo být, aby zkusili najít tu nejméně špatnou cestu.

Je to ohrožení tak velké, aby se mobily musely (plošně) zakázat? Na celé ZŠ nebo třeba jenom na prvním stupni? Nebude to mít dopady na digitální gramotnost žáků? Nebylo by vhodné je spíše používat rozumně?

Těch otázek je spousta a pokud mi někdo řekne, že ví, jak je to správně, tak si ho rád poslechnu, ale budu si na něj dávat pozor, protože ta jistota by mi byla podezřelá.

Já se snažím upřednostňovat edukaci před zákazy.

Ostatně před dětmi jsme ostré nože nikdy neschovávali, jenom jsme jim vysvětlili, že jim mohou ublížit a co nejdříve jsme je s nimi naučili pracovat. Stejně tak jsme jim hned, jak toho byly schopné pochopit, ukázali, jak se zapaluje a zháší hořáky na vařiči. V bezpečném prostředí (pod dohledem) jsme jim je dovolili občas zapálit.

Takže tady končím jako v předchozím důvodu. Pojďme děti naučit správně používat mobily a technologie. Vysvětleme jim, že ruší a odvádí pozornost, a tak by měly být během vyučování mimo dosah, pokud to učitel nebude potřebovat jinak. A kdybychom jim dokázali vysvětlit, že šikana je špatná, a to nejenom ta kybernetická, bylo by to super.

Pojďme o tom všem debatovat a pojďme začít používat technologie ve školství i v životě tak, aby nám pomáhaly a škodily co nejmíň. Ale nezavírejme se před nimi.


Tento příspěvek neprošel jinou jazykovou korekturou než přes chatGPT, takže mi překlepy a chyby hlaste, budu je průběžně opravovat 🙂

Zobrazeno: 641

Napsat komentář